KOMPUTER dla PROGRAMISTY? Jaki wybrać?

Być może zastanawiałeś się jaki komputer do programowania będzie najlepszy lub bądź z jakiego sprzętu korzystają najlepsi programiści. Moja odpowiedź brzmi nigdy nie znajdziesz idealnego sprzętu. Każdy komputer ma swoje wady i zalety. Skoro jesteśmy przy sprzęcie, to może warto zwrócić uwagę na systemy operacyjne. Który system operacyjny dla programisty będzie odpowiedni MacOS, Linux, a może Windows. Poznacie teraz moją opinię na temat sprzętu elektronicznego.

PC vs Laptop, czyli idealny Komputer

Nie wiem jak wy ale od kiedy dostałem pierwszego laptopa, po prostu pokochałem te urządzenia. Wcześniej korzystałem wyłącznie ze starego peceta, który tak głośno chodził, że w całym domu było go słychać. Niedługo będę kupować nowego notebooka. Więcej o tym będzie jednym z następnych wpisów. Wracając do rzeczy, przy wyborze kupna odpowiedniego sprzętu, głównie skupię się w tym poście na laptopach. Obecnie korzystam z laptopa Lenovo Z50-70.
Jedną z większą zaletą Laptopa widnieje jego mobilność, nie czuję się przywiązany do jednego miejsca przed biurkiem. Mogę pracować w kuchni, w pokoju, czy w kawiarni.
Jedną z większych wad laptopów, to ich możliwość rozbudowania. Gdyby coś się nam zepsuło w laptopie lub chcemy rozbudować nasz sprzęt jest to bardzo utrudnione zadanie.

Dysk

W pierwszej kolejności zwróciłbym uwagę na Dysk. Wybieraj laptopy z dyskiem SSD, są one szybsze. Dyski SSD są mniej narażone na uszkodzenia i ich praca jest prawie bezgłośna. Jedną z większych wad jest ich pojemność średnio ok. 128GB-256GB.  Nie polecam dysków HDD, pomimo ich pamięć jest o wiele większa, to nie są tak sprawne SSD. Notebooki z dyskami SSD są droższe niż z dyskami HDD. Istnieje także opcja hybrydy obu tych dysków w postaci SSD+HDD.

Matryca oraz Rozdzielczość

Gdy chcemy popracować w słoneczną pogodę, to błyszcząca matryca naszego komputera po prostu nam tego nie umożliwi, zamienia się w tedy w lusterko. Wybór matrycy błyszczącej to jedna z najgorszych rzeczy jakie możesz zrobić przy kupnie laptopa. Sugerują tobie filtrowanie laptopów po matrycy tylko matowej.

Moim optymalną rozdzielczością ekranu jest 1920×1080 px. Coraz trudniej jest dostać nowy sprzęt z rozdzielczością mniejszą niż FullHD, są jeszcze dostępne laptopy w wersji 1280×720 px, czyli HD. Nie długo na naszych półkach w sklepie zaczną pojawiać się notebooki z rozdzielczością 4K.

W swoim laptopie mam wielkość ekranu 15,6 cala. Nie jest on ani za mały, ani za duży. Bez problemu mieści się w plecaku szkolnym. Moim zdaniem trudno byłoby mi pracować na sprzęcie który ma mniej niż 13 cali. Dla mnie bywa to niewygodne. Jeśli lubisz większe ekrany, możesz pokusić się o wersję 17 cali.

Procesor

W swoim laptopie mam procesor Intel Core i7-4510U. Błędem jest sugerowanie się że i7 jest lepsza od i5. Guzik prawda, liczy się moc procesora, nie sugeruj się jego serią produkcyjną. Zanim kupisz laptopa porównaj moc kilku procesorów. Wybierz odpowiedni dla ciebie sprzęt.

Pamięć RAM

Obecnie laptopy w wersji 8GB RAM jest całkiem dobrym wyborem. System operacyjny oraz programy użytkowe powinny się chodzić płynnie. Jeśli masz większy zapas gotówki możesz zastanowić się nad wyborem laptopa w wersji 16GB pamięci.

Jaki system operacyjny wybrać?

Jest to dla mnie bardzo trudne pytanie, bo nigdy nie korzystałem z innego systemu operacyjnego niż Windows. Moja sugestia, może być nieobiektywna do tego co napisałem. Być może kiedyś przesiądę się na Linuxa lub MacOSa. Korzystam z Windows 8.1, według mnie jest to najlepszy system operacyjny, na którym miałem okazję pracować.
Windows dla mnie charakteryzuje się że bardzo wygodny pod względem tworzenia stron internetowych. Mam bardzo bogatą listę programów których mogę używać płatnie oraz bezpłatnie.
Linux kojarzy mi się z systemem dla hackerów, być może dlatego że korzystają z niego administratorzy sieci. Jest to program w pełni darmowy. Istnieje bardzo wiele systemów opartych na linuxie. Najpopularniejsze z nich to Ubuntu, Kali, Mint.
MacOS to system operacyjny dla tych którzy myślą o projektowaniu software’u na urządzenia z jabłuszkiem. Apple kojarzy się z bogactwem oraz prestiżem. Gdybyś chciał tworzyć aplikacje na IOSa na swoim swoim laptopie z Windowsem, może być to bardzo utrudnione.

Polecane TOP 7 laptopów przeze mnie

Stworzyłem listę 7 polecanych laptopów, w różnym przedziale cenowym. Nie każdy dysponuje na początku kilka tysięcy w swój komputer. Dla niektórych może wydawać się to stratą pieniędzy. Moim zdaniem nie powinno oszczędzać się na sprzęcie elektronicznym, im lepsze podzespoły, tym większa przyjemność z pracy.

LAPTOP DELL INSPIRON 5370 – 2400zł

 Mały szybki niezawodny niezawodny notebook marki DELL. Ekran 13,3 cala o rozdzielczości 1920×1080, wbudowany dysk SSD oraz procesor core i3.

LAPTOP LENOVO IDEAPAD 110-15 -1377zł

Najtańszy w tym zestawieniu laptop za 1377zł. Dla osób które nie potrzebują mocnego komputera. Wbudowane 4GB RAM, dysk HDD, przekątna 15,6 cala HD.

LAPTOP APPLE MACBOOK AIR 13,3 – 3800zł

Jeden z dwóch prezentowanych sprzętów pod marką Apple. Bardzo cienki i lekki notebook, którego wszędzie ze sobą można zabrać. Rozdzielczość ekranu to 13,3 cala. Ludzie chwalą ten sprzęt głównie za jego mobilność.

LAPTOP LENOVO YOGA BOOK – 2700zł

Lubisz zajmować się grafiką? Zainteresuj się Lenovo Yoga Book. Który ma wbudowany moduł tabletu oraz laptopa. Ma on wbudowany dotyk. Jego przękątna to 10,1 cali.
Jeśli jesteś zainteresowany porządnym sprzętem do programowania na urządzenia Apple, to urządzenie dla ciebie będzie optymalne. Jego cena jest bardzo duża, lecz użytkowanie może sprawić naprawdę wielką przyjemność. Mocne podzespoły umożliwiają na płynną pracę na wielu programach jednocześnie.

LAPTOP MSI GV72  – 4100zł

Porządny laptop do programowania oraz grania w gry. Wbudowana karta graficzna GTX 1050, procesor i7 oraz 8GB RAM. Ekran FHD o wielkości 17,3 cala.
Laptop którego najprawdopodobniej niedługo będę właścicielem, gdy sprzedam swojego. Wbudowany dysk SSD, 8GB RAM, karta graficzna GTX 1060.
Z jakiego notebooka ty korzystasz. Napisz swoją recenzję swojego sprzętu którego używasz. Polub mojego facebooka, aby być na bieżąco z nowymi wpisami.

11 myśli w temacie “KOMPUTER dla PROGRAMISTY? Jaki wybrać?

    1. Sugerowałbym kupno nowego. W zależności od twojego stanu portfela. Nigdy nie wiesz w rzeczywistości komu służył laptop poprzedniemu właścicielowi. Jeśli masz możliwość kupuj nowego.

      Polubienie

  1. Posiadam MacBooka Pro 13″ i w połączeniu z dwoma monitorami Dell 23″ tworzy calkiem ciekawy setup programistyczny. Pozdrawiam 😉

    Polubienie

Dodaj komentarz